Volvo Penta |
Den mekaniska verkstaden i Skövde som är ursprunget grundades 1868 och drevs 1875-1919 under namnet Sköfde gjuteri och mekaniska verkstad. 1919 antog man namnet Pentaverken AB. Bakgrunden till namnet var att år 1907 togs beslut om att konstruera den första svenska marinmotorn, B1 vid verkstaden. Konstruktör var Edvard Hubendick. Motorn kom senare att kallas för Penta - som betyder "fem" på grekiska, ett namn som senare kom att överföras på verkstaden.
Pentaverken kom att bli Sveriges främsta tillverkare av såväl inom- som utombordsmotorer för båtar, ända upp till 150 hästkrafter. Man hade även en omfattande export, och tillverkade bland annat båtmotorerna till atlantångarna M/S Bremens och M/S Europas livbåtar. 1932 hade man omkring 350 anställda vid verkstaden i Skövde. Penta blev en etablerad bilmotortillverkare och när Volvo 1927 tillverkade sin första personbil "Jakob" satt en motor från Pentaverken under huven. Volvo köpte 1935 Pentaverken i Skövde som då blev Volvo Pentaverken.
Källa: Wikipedia
Sektionsansvarig:
Jonas Fogelström, info@svenskavolvoklubben.se
Denna sektion är under uppbyggnad, vv se 200-sektionen för exempel.
Vill Du vara med och bygga framtid eller bidra med information eller arbeta med b.la sektionerna, vv tveka inte att skicka ett mail till info@svenskavolvoklubben.se.
Denna sida är under konstruktion, mer information kommer inom kort!
Denna sida är under konstruktion, mer information kommer inom kort!
Denna sida är under konstruktion, mer information kommer inom kort!
Denna sida är under konstruktion, mer information kommer inom kort!
Denna sida är under konstruktion, mer information kommer inom kort!