Sidventils Volvo |
Volvo ÖV 4 var Volvos första bilmodell, där "ÖV 4" står för "Öppen Vagn 4 cylindrar". Modellen introducerades på marknaden 1927, men redan den sista veckan i augusti 1926 skickades ett pressmeddelande ut med bilder på bilen. Bilen har av eftervärlden fått smeknamnet "Jakob" vilket ska ha sitt ursprung i den förseriebil av 10 byggda vid AB Galco (G.A. Lindquist & Co.) på Hälsingegatan 41 i Stockholm, som blev klar den 25 juli 1926 då Jakob har namnsdag.
Den första serietillverkade bilen kördes ut ur fabriksporten på Hisingen i Göteborg av försäljningschef Hilmer Johansson på skärtorsdagen den 14 april 1927 strax efter klockan 10 på förmiddagen. Det var den dagen Volvo officiellt "föddes" som bilföretag även om Volvo som bilföretag grundades vid SKF:s styrelsemöte i Hofors redan den 10 augusti 1926 som ett helägt dotterbolag till SKF då man sköt till ett aktiekapital på 200 000 kr.
Volvo PV651 är en bilmodell som introducerades av Volvo den 23 april 1929. Modellnamnet skall utläsas som: PersonVagn, 6 cylindrar, 5 sittplatser, 1:a serien (modell 650 var samma, men utan kaross, det vill säga endast levererad som chassi).
I augusti 1930 kom efterträdaren PV652. Den hade modifierad interiör och instrumentering, ny förgasare och framför allt, hydrauliska bromsar. I januari 1932 uppdaterades modellen med ny motor och synkroniserad växellåda.
Volvo byggde, som de flesta andra biltillverkare, inte bara kompletta bilar, utan även "halvfabrikat" i form av nakna chassin för karossering hos någon fristående karossmakare. Några enstaka chassin försågs med vackra öppna kreationer, men huvuddelen gick till kommersiellt bruk, som flak-, skåp- och likbilar, samt ambulanser.
Volvo saluförde nu två varianter: standardmodellen PV653 och den lyxigare PV654. Den som slog till på den dyrare varianten fick bland annat mer påkostad inredning med armstöd bak och kurvstroppar, dubbla reservhjul, dubbla kromade signalhorn och dubbla bakljus.
Bilarna tillverkades till och med 1936 och ersattes därefter av nya Volvo PV51 och fler intressanta modeller.
Källa: Wikipedia
Sektionsansvarig:
Jonas Fogelström, info@svenskavolvoklubben.se
Vill Du vara med och bygga framtid eller bidra med information eller arbeta med b.la sektionerna, vv tveka inte att skicka ett mail till info@svenskavolvoklubben.se.