P1800 |
Volvo hade tidigare byggt sportbilen Volvo Sport med internbeteckningen P1900, men det var med P1800 som man nådde framgång med sportbilskonceptet. Volvokonsulten och projektledaren Helmer Petterson var drivande för projektets tillblivelse. Bilen ritades av Helmer Pettersons son Pelle Petterson som vid tillfället var praktikant på det italienska designföretaget Frua i Turin. Företaget hade startats av Pietro Frua (1913-83) strax före andra världskriget, och Frua hade ett finger med i spelet då P1800 skapades. Hans sextiotalsbilar hade just den typiskt italienska och skulpturala elegansen, som även kännetecknar P1800.
P1800-modellen fick stor popularitet genom den brittiska TV-serien Helgonet, där Roger Moore körde en vit P1800 med registreringsnumret ST 1, där ST uppenbart står för Simon Templar (St. är även en förkortning av Saint eller Helgon).
Bilen tillverkades till en början av Jensen Motors i England, men tillverkningen flyttades senare till Göteborg. Underlag för beslutet om att börja serietillverka bilen, utgjordes av prototypen med beteckning P958-X1, vilken stod klar i början av 1958.[3] Det första serietillverkade exemplaret av P1800 slutmonterades i England, under hösten 1960. Fordonet svenskregistrerades och köpare var Mario Moulun från Sundsvall.[4] Endast de bilar som tillverkades av Jensen kallas egentligen P1800. När Volvo tog tillbaka tillverkningen byttes beteckningen till (P) 1800S, "S" som i svensk. Men Volvo har aldrig varit konsekvent med sina beteckningar. Modellen har kallats både "P1800", "P 1800" och "180" i olika sammanhang. 1970–1971 tillverkades 1800E, som då fick den starkare B20E/F-motorn med insprutning.
1800ES
Bilen moderniserades genom åren och i slutet (1972–1973) byggdes även en variant som var ett slags sportkombi, ritad av Jan Wilsgaard, bilen betecknades då 1800ES (ES för "Estate", herrgårdsvagn), ibland även kallad ”fiskbilen” eller ”likbilen” i Sverige. Vikande försäljning och hårdare säkerhetsföreskrifter (krocksäkerhet) och avgasreningskrav (bland annat EGR, vilket sänkte motorns uteffekt avsevärt) på USA-marknaden gjorde att man lade ner tillverkningen i början av 1970-talet, även om 1972–73 var de bästa åren vad gäller försäljning så lades de övriga 1960-talsbilserierna från Volvo ner (Volvo Amazon, Volvo Duett), med vilka P1800 hade haft gemensamma komponenter.
Källa: Wikipedia
Sektionsansvarig:
Jonas Fogelström, info@svenskavolvoklubben.se
Vill Du vara med och bygga framtid eller bidra med information eller arbeta med b.la sektionerna, vv tveka inte att skicka ett mail till info@svenskavolvoklubben.se.