850/S och V 70 Gen I |
Arbetet med att ta fram Volvo 850 leddes av Peter Augustsson som senare blev chef för SAAB Automobile. Det var också den sista Volvomodellen som formgavs av Jan Wilsgaard. Volvo 850 anses vara Volvos första steg till att bli en biltillverkare med en sportigare image, dock har 850 kanske först och främst fört det traditionella Volvo-konceptet, med stora lastutrymmen och säkerhetstänkande, och så vidare. Volvo 850 fanns i sedan- och kombiversion och tillverkades i Torslanda, Gent samt i Halifax.
850 var den första svenska personbilen från Volvo med tvärställd femcylindrig motor och framhjulsdrift. Många var skeptiska till att denna lite sportigare, lyxigare och mer avancerade Volvo skulle ha samma stryktålighet som tidigare modeller. Denna kritik har visat sig vara till stor del felaktig, då en hel del 850-bilar med 40 000 mil eller mer på mätaren fortfarande rullar. I utvecklingen av bilmodellen lades mycket tid ner på detaljer, som exempelvis det karaktäristiska motorljudet och dörrstängningen.
Under perioden 1996 lanserade Volvo en ny bilmodell med beteckningen V70 baserad på den tidigare modellen Volvo 850. Bokstaven "V" i beteckningen är en förkortning av engelskans versatility (mångsidighet). Jämfört med Volvo 850 hade V70 förändrats på 1800 punkter.
V70 kunde erbjudas med flera motoralternativ, så som till exempel "S/SE" som hade en 2,4 liters sugmotor på 106 kW (senare 103 kW), "GLT" som hade 121 eller 125 kW och en 2,4 liters motor med lättrycksturbo på 142 kW (som senare kunde erbjudas med fyrhjulsdrift). "T5" erbjöds med en motor på 2,3 liter med högtrycksturbo med toppeffekten 177 kW. Precis som företrädaren 850 hade även S/V70 en femcylindrig dieselmotor från konkurrenten Volkswagen AG.
Källa: Wikipedia
Sektionsansvarig:
Jonas Fogelström, info@svenskavolvoklubben.se
Vill Du vara med och bygga framtid eller bidra med information eller arbeta med b.la sektionerna, vv tveka inte att skicka ett mail till info@svenskavolvoklubben.se.