7/900 |
700-serien introducerades med Volvo 760 som lanserades i februari 1982. 1984 kom den enklare och billigare systermodellen Volvo 740, vilken blev volymbilen. Först ut var 740 GLE med B23E-motor som hade insprutning och 130 hk. Därefter kom 740 GL med B23A som hade förgasare och 112 hk. Även 740 Turbo erbjöds med samma turbomotor som 760 Turbo. Våren 1985 kom herrgårdsvagnen av 740 som årsmodell 1985 i Nordamerika, övriga världen fick vänta tills hösten 1985 och årsmodell 1986.
Volvo 740 utvecklades i Sverige och Nederländerna och monterades och byggdes främst i Sverige men även i Belgien. Volvo satsade hårt på den amerikanska marknaden och i USA var det högsta mode med bilar som hade en kilformad vass, kantig profil under 70- och 80-talen, så Volvo 740 fick en tydlig kantig form.
Produktionen upphörde våren 1992 på grund av att den snarlika vidareutvecklade modellen Volvo 940 kommit ut på marknaden, men två decennier efter produktionsstopp var fortfarande bilar ur 700-serien vanliga på vägarna i Sverige.
Volvo 740 blev tidvis kallad "Sossecontainer" eftersom det var en bil vanlig bland arbetarklassen. Detta uttryck ska dock inte förknippas med systermodellen Volvo 760 som var en lyxbil på den tiden.
Volvo 940 var en vidareutveckling av 740-serien och bär tydliga drag in- och utvändigt från sin föregångare. 940:s front hämtades från den ansiktslyftning man gjorde på 760-serien inför årsmodell 1988. 900-serien (940/960/S90/V90) slutade tillverkas den 5 februari 1998. Den fick redan tidigt under sin levnad konkurrens från Volvo 850, som var en modernare konstruktion med framhjulsdrift, tvärställd motor och bättre bränsleekonomi. Modellerna såldes parallellt under flera år, och 940 fick vissa framgångar som taxi och polisbil. En del trogna Volvo-kunder var också skeptiska till den nya framhjulsdrivna modellen och valde 940.
Som alternativ till 940 modellen finns den mer exklusiva Volvo 960-serien som har en 6-cylindrig motor och multi-link bakaxel.
Källa: Wikipedia
Sektionsansvarig:
Jonas Fogelström, info@svenskavolvoklubben.se
Vill Du vara med och bygga framtid eller bidra med information eller arbeta med b.la sektionerna, vv tveka inte att skicka ett mail till info@svenskavolvoklubben.se.