240/260 |
Volvo 240 var en vidareutveckling av Volvo 140 och presenterades 1974. På de första årgångarna av Volvo 240 kan man tydligt se släktdragen i fronten från konceptbilen Volvo VESC. 240 (inklusive Volvo 260) hade stora försäljningsframgångar och är Volvos mest tillverkade modellserie med sina cirka 2,8 miljoner exemplar. Den indelades precis som sin föregångare i 242 (tvådörrarsversion), 244 (fyradörrarsversionen) och 245 (kombimodellen). Dessa beteckningar togs bort i och med årsmodell 1983 - istället fick samtliga versioner officiellt heta 240. Beteckningarna används fortfarande i folkmun för att klargöra vilken kaross det handlar om. Kombivarianten (kallas så gott som alltid Volvo 245) var under många år populär bland svenska barnfamiljer, med gott om utrymme för barnvagnar, campingutrustning osv.
Volvo 260 var lyxvarianten av Volvo 240 men med bättre utrustning och en sexcylindrig V-motor. Den fanns med två (både som sedan och coupé) såväl som fyra och fem dörrar (262, 264 respektive 265). Den förstnämnda versionen är mycket sällsynt och tillverkades huvudsakligen för den nordamerikanska marknaden i endast 3 329 exemplar. Fyrdörrarsversionen tillverkades i totalt 132 390 exemplar medan 265 gjordes i 35 061 exemplar.
Coupévarianten av modellen gjordes vid Volvos 50-årsjubileum 1977 – Volvo 262 C. Denna kupéversion tillverkades av Bertone i 6 622 exemplar till och med årsmodell 1981.
Källa: Wikipedia
Sektionsansvarig:
Jonas Fogelström, info@svenskavolvoklubben.se
Vill Du vara med och bygga framtid eller bidra med information eller arbeta med b.la sektionerna, vv tveka inte att skicka ett mail till info@svenskavolvoklubben.se.